Hoe verstuur ik een factuur voor termijn- of deelbetalingen?
Sommige leerlingen (of hun ouders/verzorgers) betalen liever in termijnen.
Roosti ondersteunt dit op twee manieren:
- Stuur voor elke termijn een afzonderlijke factuur.
- Stuur één factuur voor het hele seizoen en vink aan dat het een termijnfactuur is.
Optie 1: Eén afzonderlijke factuur voor elke termijn
- Ga naar Facturen en klik op "+ Nieuwe factuur".
- Stel de factuur op en druk op Sla op.
- Verstuur de factuur via Roosti, of sla de factuur op en verstuur hem zelf via WhatsApp of e-mail.
Het voordeel van een afzonderlijke termijn per factuur is dat de uiterste betaaldatum van de factuur dichterbij ligt. Als de contracthouder te laat is met betalen wordt een betaalherinnering (als je deze op Facturen > Instellingen > Betaalinformatie hebt aangezet) eerder verstuurd.
Tip: onder Facturen > Instellingen > Tarieven kan je ook tarieven toevoegen voor termijnbetalingen.
Voorbeeld: als je een leerling in 4 termijnen wil laten betalen, kan je een tarief toevoegen "Privéles 30 min (37 lessen) - Betaling in 4 termijnen" en voor het bedrag voer je 1/4 van het tarief in dat je voor een heel seizoen in rekening brengt.
Optie 2: Eén factuur die in termijnen betaald kan worden
- Ga naar Facturen > Nieuwe factuur.
- Stel een factuur op voor het gehele lesseizoen.
- Vink aan dat het een termijnfactuur is en kies het aantal termijnen.
- Stel de factuur op en druk op Sla op.
- Verstuur de factuur via Roosti, of sla de factuur op en verstuur hem zelf via WhatsApp of e-mail.
Bij een factuur die in termijnen betaald kan worden staat op de factuur aangegeven dat de betaling in (aantal) gelijke termijnen plaatsvindt.
De uiterste betaaldatum van een factuur die in termijnen betaald kan worden is minimaal (het aantal termijnen) x maanden na de factuurdatum.
Voorbeeld: factuurdatum 1 september, betaling in 10 gelijke termijnen, dan is de uiterste betaaldatum op zijn vroegst 1 juli (10 maanden na 1 september).